MUS/LUS/GRUS-materialet er bygget op omkring Jan Tønnesvangs medarbejdervitaliserende samtale med fokus på det hele menneske i medarbejderen uanset livsfase, køn, etnicitet eller anciennitet og dennes motivation for udviklingen af kompetencer, potentiale og trivsel (Tønnesvang, Schou og Hansen, 2020). Der er et særligt fokus på psykologiske grundbehov, og hvordan særligt fordrende betingelser i menneskers liv fremmer motivation, trivsel og kvalificeret selvbestemmelse i menneskers måde at udvikle sig på og mestre deres tilværelse på.
Den medarbejdervitaliserende samtale er en samtale leder og medarbejder imellem om det, som betyder noget for medarbejderen i sit arbejdsliv – ikke kun i forhold til opgaveløsningen, men også hvilken mening medarbejderen oplever med sit arbejdsliv, hvilken form for tilhør og fællesskab medarbejderen har i sine kollegiale relationer, og hvilken form for oplevelse medarbejderen har af at kunne være sig selv i sit arbejdsliv. MUS giver mulighed for at få lavet en refleksion over disse vigtige forhold for medarbejderens arbejdsliv. I samtalen bidrager lederen til at facilitere og understøtte, at medarbejderen får et godt arbejdsliv og dermed kan udnytte sine potentialer og kompetencer til størst gavn for både medarbejder og organisation.
Den medarbejdervitaliserende samtale er bygget op omkring fire psykologiske grundbehov:
- Mestring (at mestre mine opgaver)
- Behovet for mening (at opleve mening)
- Tilhør (at høre til)
- Autonomi (at være den jeg er)
Vi henviser også til AAU-håndbogen, som beskriver relevante forhold ifm. afholdelse af MUS, LUS og GRUS på AAU.