Spring til indhold.

Samarbejdsudvalg

På denne side kan du finde information om samarbejdsudvalg, som er relevant for dig der enten leder et samarbejdsudvalg, er samarbejdsudvalgsrepræsentant eller sekretariatsbetjener et samarbejdsudvalg. 

På siden finder du information om; 

  • Sekretariatsbetjening
  • Sammensætning af samarbejdsudvalg 
  • Forretningsorden
  • Årshjul 
  • Sammenlægning af samarbejds- og arbejdsmiljøudvalg
  • Informationspligten

Generel information 

AAU's samarbejdsudvalg skal sikre et godt samarbejde mellem ledelsen og medarbejderne. Grundlaget for samarbejdsudvalgenes arbejde er fastlagt i Statens samarbejdsaftale.

Sekretariatsbetjening

Når du sekretariatsbetjener et samarbejdsudvalg, er du ofte ansvarlig for mødeindkaldelser, samling og udsendelse af dagsordener, materiale mv. samt at skrive referat fra møderne.  

Derudover kan opgaverne varierer afhængig af det enkelte udvalg, dennes forretningsorden eller efter aftale med ledelsen. 

I det følgende finder du lidt generelt information til dig som sekretariatsbetjener et samarbejdsudvalg. 

Du er også altid velkommen til at søge sparring i HR-afdelingen. 

Sammensætning af samarbejdsudvalg

Antallet af pladser i samarbejdsudvalget, samt fordelingen af pladser mellem ledelsessiden og medarbejdersiden, fastsættes ved aftale mellem ledelsen og de forhandlingsberettigede organisationers repræsentanter på området (de lokale tillidsrepræsentanter). Når aftalen om antal er på plads, udpeger ledelsen medlemmer til det antal pladser, der er aftalt til ledelsen, og tillidsrepræsentanterne udpeger/godkender repræsentanter til medarbejdersiden.

Medlemmer og suppleanter af samarbejdsudvalget udpeges som udgangspunkt for 2 år ad gangen jf. samarbejdsaftalens regler. Der er dog mulighed for at lave en anden aftale, om valg for en længere periode.

Forretningsorden

Samarbejdsudvalget fastsætter selv sin forretningsorden. Forretningsordenen er en køreplan for arbejdet i udvalget. Den sætter rammerne både før, under og efter møderne.

På AAU er der lavet en standard forretningsorden, som de lokale udvalg kan tage udgangspunkt i. Det skal alene ses som et udkast, og det lokale udvalg har selv mulighed for at tilføje eller slette elementer.

Samarbejdssekretariatet har også lavet en oversigt med stikord til emner, som kan beskrives i en forretningsorden. Denne kan bruges som inspiration.

Årshjul

Samarbejdsudvalgene kan med fordel udarbejde et årshjul. Et årshjul er en oversigt over årligt tilbagevendende opgaver.

Årshjulet og møderne skal planlægges, så de tager højde for en rettidig drøftelse af de lokale forhold. Det kan fx være budgetforslag, drøftelse af sygefravær og trivselsmålinger samt gennemførsel af MUS.

Udover fast tilbagevendende opgaver kan der også være opgaver, som udvalget har besluttet at sætte ekstra fokus på, eller opgaver som pålægges udefra, det pågældende år. Disse opgaver kan også skrives ind i årshjulet eller i en selvstændig årsplan.

Årshjulet/årsplanen bør drøftes med faste intervaller, fx en gang om året, evt. sammen med godkendelse af mødeplanen for det kommende år.

Nedenfor gennemgås hvilke punkter der kan og skal behandles, fastlæggelse af mødeplan samt inspiration til behandlingen af enkelte punkter.

Sammenlægning af samarbejds- og arbejdsmiljøudvalg

I nogle tilfælde kan det give mening at sammenlægge samarbejds- og arbejdsmiljøudvalgene til ét udvalg.  

I overensstemmelse med Samarbejdsaftalens § 8, kræver det, at der indgås en aftale mellem ledelsen og de forhandlingsberettigede organisationers repræsentanter, som opfylder minimumskravene fastsat i Arbejdstilsynets bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed. Denne type aftale kaldes en virksomhedsaftale. 

Derudover skal man ifm. en sammenlægning være opmærksom på at samtlige repræsentanter i det sammenlagte udvalg, skal have tilbud om at deltage i den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse. 

Særligt om informationspligten 

I samarbejdsudvalget skal ledelses- og medarbejderrepræsentanterne informere hinanden om og drøfte arbejdspladsens forhold. Information skal så vidt muligt gives både skriftligt og mundtligt. 

Iht. samarbejdsaftalens § 3 har ledelsen i særlige tilfælde en informationspligt:

ledelsen informere om:

  1. Arbejdspladsens seneste udvikling og den forventede udvikling i  aktiviteter og i den økonomiske situation.
  2. Arbejdspladsens aktuelle situation og forventede udvikling med hensyn til struktur og beskæftigelse især i forbindelse med strukturændringer og i situationer, hvor beskæftigelsen er truet. Planlagte og forventede foranstaltninger skal også inddrages i denne sammenhæng.
  3. Andre beslutninger, der kan føre til betydelige ændringer i arbejdets tilrettelæggelse og medarbejdernes ansættelsesforhold.
  4. Forventede beslutninger vedr. udbud, genudbud og udlicitering.

Information skal gives så tidligt og med et så passende indhold, at der kan gennemføres en grundig drøftelse i samarbejdsudvalget, således at medarbejdernes synspunkter og forslag kan indgå i grundlaget for ledelsens endelige beslutning. 

Hvis ledelses- eller medarbejderrepræsentanterne ønsker det, skal samarbejdsudvalget drøfte de forhold, der er omfattet af informationspligten.

Kontakt

Ved spørgsmål kontakt dit lokale HR-Partnerteam